På 1800-talets slut började allehanda maskiner att uppfinnas eftersom ångmaskinen och motorn kom att spela en allt större roll, både inom industrin och i privata sammanhang. Bilen uppfanns vid den här tidpunkten och så även traktorn som kom att bli ett oumbärligt hjälpmedel när hästen inte längre klarade av det tyngsta lasset.
Intresset var svalt till en början
Det kom dock att ta ett tag innan traktorn infördes i jord-och skogsbruket eftersom man var så van vid häst och vagn och hade klarat sig bra fram till dess, men sakta men säkert började traktorerna användas till de mest envetna bönderna när lantegendomarna utökades eller mindre jordbruk slogs ihop till ett enda. Man var helt enkelt tvungen att göra mer ifrån sig då industrialiseringen konkurrerade ut en stor del av jordbruket och mer arbete var tvunget att utföras på kortare tid.
Med häst och vagn tog det mycket längre tid.
De första traktorerna
I början av 1900-talet började de första bensindrivna traktorerna att sättas i bruk och runt 1913 startade en verkstad i Eskilstuna att tillverka traktorer som gick på bensin, till skillnad från de första traktorerna som var ångdrivna. Flera företag följde sedan tätt efter runt om i landet och började producera traktorer, de också. En variant av traktorn, den s.k. EPA-traktorn, var däremot billigare och fler hade råd med den. Därför sålde de bättre än de vanliga modellerna. Man insåg att hästens storhetstid inom lantbruket snart var förbi till viss del och att de nya maskinerna kunde uträtta mer än dubbelt så stor arbetsbörda.
Trots detta drog den riktiga försäljningen av traktorer inte igång förrän efter andra världskriget.
Då fick de arbetande hästarna glatt flytta på sig och göra plats för de dundrande maskinerna.
Grålle
Den vanligaste traktorn vid den här tiden var Grålle. Smeknamnet som den fått kommer från det riktiga namnet Ferguson TE20 och eftersom den var grå i färgen döpte man den till Grålle. Den hade 31 hästkrafter och tillverkades i England. Numera är den en riktig veterantraktor och har t.o.m. en egen fanklubb.
Fotogen eller bensin
I början hade vanligt folk inte råd med bensin och då tog man fotogen som bränsledrivare. Problemet var att fotogen kunde späda ut motoroljan så ibland startade man traktorn på bensin och slog sedan om till fotogen. Ibland användes även gengas i brist på annat.
Olyckor var vanliga
Innan traktorn utvecklade sin säkerhet, fanns det sällan saker som störtbåge på den, varför många olyckor slutade illa. Även förarhytten var dåligt säkrad så på 70-talet infördes nya regler om dessa ting för att undvika alltför allvarliga incidenter. Även däcken som först var utrustade med järnhjul och som skakade ordentligt, byttes ut till gummidäck med effektivt mönster. Detta var tur, för de kunde inte bara orsaka skada utan även förstöra vägar med de gamla däcken.
Numera har traktorer en helt annan utrustning och säkerhet och Sverige har varit en stolt tillverkare av många traktorer genom Volvo CE.